Skyhøy dugnadsinnsats for Troms Turlag

De to Merlin-helikopterene Mk3A fraktet 5 tonn fyringsved fra Østerdalen til Lappjordhytta
De to Merlin-helikopterene Mk3A fraktet 5 tonn fyringsved fra Østerdalen til Lappjordhytta Foto: Si Ethell, The Royal Navy

Rundt 20 britiske soldater fra Clockwork har vært i sving for å hjelpe Troms Turlag med å frakte fem tonn fyringsved til Lappjordhytta.

– Perfekt dag på jobben, konstaterer soldaten Able Seaman (Visekonstabel) Walks mens han springer mellom Lappjordhyttas vedbod og helikoptrenes landingsplass for å bære fyringsveden i hus.

I nesten 30 minusgrader og med skyfri himmel ble soldatene sluppet ned til DNT-hytta av to Merlin Mk3A i spektakulære omgivelser. Målet var å bære så mye fyringsved som mulig inn i hytta mens de to helikoptrene fløy frem og tilbake mellom Østerdalen og Lappjordhytta med store vedsekker hengende under seg.

– Jeg får brukt kroppen min, og jeg får vært ute i fantastiske omgivelser, sier Walks før han fortsetter videre.

Artikkelen fortsetter under bildet. 

Samarbeid: Fra venstre: Able Seaman Styles og Able Seaman Walker fra 845 Naval Air Squadron i aksjon.
Samarbeid: Fra venstre: Able Seaman Styles og Able Seaman Walker fra 845 Naval Air Squadron i aksjon. Foto: Si Ethell, The Royal Navy

Vintertrening

Tradisjonen tro stilte Royal Navys Joint Helicopter Command (JHC) opp mannsterke til dugnadstjeneste for DNT for å vise sin takknemlighet til lokalsamfunnet for at de får lov til å gjennomføre sin vintertrening i Troms.

– Vi er så fornøyde med den vintertreningen og de fasilitetene vi får her oppe i nord at det ikke lenger er et spørsmål om vi skal stille opp, forteller løytnant og pilot på oppdraget, Steve Irwin.

I fjor fraktet britene fyringsved til Vuomahytta. Da var de så uheldige å bli værfaste på hytta på grunn av plutselig væromslag. I år var imidlertid forholdene annerledes. Sola sto høyt på himmelen mens frostrøyken holdt seg lavt langs Grensevatnan.

– Den treningen vi får her er uvurderlig. I Storbritannia har vi noen fjell og litt snø, men langt fra så bratte fjell og dype daler som dere har her, forklarer Irwin og legger til:

– Både pilotene og soldatene får trent godt i dette oppdraget. Pilotene blir utfordret i letting og landing i krevende terreng samtidig som vi må forholde seg til «white out» av snøen som legger seg rundt helikopteret. 

Artikkelen fortsetter under bildet. 

Mange turer: Able Seaman (visekonstabel) Walker i 845 Naval Air Squadron i aksjon
Mange turer: Able Seaman (visekonstabel) Walker i 845 Naval Air Squadron i aksjon Foto: Si Ethell, The Royal Navy

God dugnadsinnsats

Troms Turlags representant Bernt Løvlid lovpriser dugnadsinnsatsen, og kunne ikke sett for seg hvordan arbeidet kunne blitt gjort uten Clockwork.

– Clockwork har stilt opp for oss i nesten ti år og vi kunne virkelig ikke vært foruten, sier Løvlid.

Han anslår at oppdraget ville tatt flere dager hvis DNT hadde måttet frakte veden med snøscooter mellom Altevatnet og Lappjordhytta. I år tok imidlertid oppdraget i underkant av tre timer fra take off på Bardufoss til de var tilbake i leir. 

– Soldatene er så effektive at jeg rekker ikke å sette meg ned. Jeg får tid til å bytte brannslokningsapparater i hyttene før vi må returnere til Bardufoss.

Hvor lenge vedlageret rekker, avhenger av hvor mange som besøker hytta.

– Fem tonn fyringsved holder nok i 2-3 år, sier Løvlid henrykt.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Drahjelp: Leading Hand (korporal) Watson (t.v.) får hjelp fra en medsoldat til å dra den tunge sekken langs snøen.
Drahjelp: Leading Hand (korporal) Watson (t.v.) får hjelp fra en medsoldat til å dra den tunge sekken langs snøen. Foto: Si Ethell, The Royal Navy

FAKTA:

Royal Navy og etterhvert Joint Helicopter Command (JHC) har hatt vintertrening for helikopteravdelinger på Bardufoss siden 1969.

Navnet på operasjonen er «Clockwork».

Opptil 250 britiske soldater trener på helikopteroperasjoner under kalde og krevende forhold.

Clockworks fasiliteter har på Bardufoss flystasjon blitt bedre gjennom årene. På begynnelsen av 1980-tallet kom en liten britisk «leir» på plass inne på flystasjonen.

I 2016 ble det meste gamle revet og britene fikk satt opp nye fasiliteter som administrasjonsbygg, messebygg og kaserner.

Clockwork har fløyet over 40 000 timer i Indre Troms og mer enn 16 500 mannskaper har fått verdifull trening her.

Tekst og foto: Forsvaret


Troms Turlag takker Clockwork for denne verdifulle transporten, og for at de stiller velvillig opp i år også. Vi er svært takknemlige!

Høye løft: Det ble mange muligheter til å trene på «white out» for pilotene i løpet av dagen.
Høye løft: Det ble mange muligheter til å trene på «white out» for pilotene i løpet av dagen. Foto: Si Ethell, The Royal Navy
Tunge løft: Ledende konstabel Cridland i Joint Helicopter Support Squadron på en av de mange turene mellom droppsted og Lappjordhytta.
Tunge løft: Ledende konstabel Cridland i Joint Helicopter Support Squadron på en av de mange turene mellom droppsted og Lappjordhytta. Foto: Si Ethell, The Royal Navy
God trening: Pilotene i helikopteret Merlin Mk3a får god trening i letting og landing på krevende vinterterreng. Til høyre er Commander Bond, Commanding Officer på 845 Naval Air Squadron og til venstre er løytnant Steven Irwin.
God trening: Pilotene i helikopteret Merlin Mk3a får god trening i letting og landing på krevende vinterterreng. Til høyre er Commander Bond, Commanding Officer på 845 Naval Air Squadron og til venstre er løytnant Steven Irwin. Foto: Si Ethell, The Royal Navy

Skrevet av Lin Einarsdotter Olsen 7. mars 2018